Avancerad nivå |
7.5 hp
|
Kurskod:
TIA248
Om kursen
Spel har varit en del av mänsklig kultur sedan urminnes tider. De har utvecklats till många olika former och för många olika målgrupper, inte minst sedan introduktionen av datorspel. Kursen ger en överblick av spel i alla dess former samt teoretiska begrepp och ramverk för att analysera spel.
Kursen är uppdelad i fem olika på varandra byggande delmoment som betraktar olika former av spel och olika perspektiv på spelande. Den första delen ser på spel som system och fokuserar på brädspel och kortspel samt introducerar allmänna begrepp för att beskriva spel och spelande. Nästa del övergår till att se på hur spelare uppfattar och lever sig in i spelande, och använder sig av rollspel och lajvspel för att lyfta fram spelarupplevelsen som ett betraktningsfokus. Den tredje delen belyser olika mediers påverkan på spel och spelande genom att fokusera på datorspel och onlinespel. Den näst sista delen undersöker hur gränserna mellan spel och andra aktiviteter kan bli otydliga genom speldesign eller genom användandet av olika former av teknologier. Den sista delen ser på användandet av spel för andra ändamål än att underhålla, till exempel för att kritisera, påverka, eller lära ut.
Varje del introducerar teoretiska begrepp och ramverk genom akademiska texter och bygger på de tidigare delarna.
Visa mer
Kursplan
TIA248
Behörighet och urval
Förkunskapskrav:
Kandidatexamen om 180 hp eller 60 hp i huvudområdet datavetenskap. Språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.
Urval:
Högskolepoäng, max 225 hp
Studievägledning
E-post: svl@cse.gu.se, tel: 031-772 1071
Fakultet
Institutionen för data- och informationsteknik
41296 Göteborg
Besöksadress:
Rännvägen 6 B