Medie- och kommunikationsvetarprogrammet - PR, opinionsbildning & omvärld - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Medie- och kommunikationsvetarprogrammet - PR, opinionsbildning & omvärld

Grundnivå | 180 hp
HT 2018
100% Dag
Göteborg
Stängd GU-19728
VT 2019
100% Dag
Göteborg
Öppnar 17 september GU-29704

Om programmet

Medie- och kommunikationsvetarprogrammet är en utbildning för dig som vill arbeta med information, PR, opinionsbildning och omvärldsanalys.

I det treåriga programmet varvas teori och praktik för att du ska få en god förmåga att granska, analysera och i praktisk yrkesverksamhet arbeta med olika slag av uppgifter på medie- och kommunikationsområdet. Programmet är väl förankrat i de forskningstraditioner som finns vid JMG, med särskilt fokus på opinionsbildning och medieanvändning. Arbetsområden Efter avslutad utbildning kan du arbeta som t.ex. informatör, PR- och mediekonsult, medieanalytiker eller projektledare.
Innehåll

  • År 1

Det första året innehåller grunderna inom medie- och kommunikationsvetenskap – kommunikationsteori, mediekunskap samt PR och opinionsbildning. Du lär dig sambanden mellan sändare, mottagare, budskap och medier och får grundläggande förståelse för den medierade kommunikationens betydelse. Kurserna är upplagda så att teorier om mediernas makt och struktur, det offentliga samtalet och organisationskommunikation vävs samman med praktiska övningar.

  • År 2

Programmets andra år lägger tonvikten på kunskaper i medie-, opinions- och omvärldsanalys samt presentationsteknik. I Kommunikationsplanering ingår även grundläggande färdigheter i framställning av trycksaker. Målet med år 2 är att du ska få färdigheter för att kunna arbeta som professionell analytiker inom kommunikationsområdet samt att du ska kunna planera för olika presentations- och kommunikationsinsatser. Andra året innehåller också en termin som ger möjlighet till studier utomlands eller en breddning av kompetensen genom studier i annat ämne.

  • År 3

Första terminen under tredje året inleds med en fördjupande kurs i strategisk kommunikation. Här förväntas du även att i hög utsträckning tillämpa dina kunskaper från tidigare terminer. Kursen avslutas med ett uppdrag i kommunikationsplanering. Därefter följer tio veckors praktik som ska vara förlagd i en organisation. Här får du möjlighet att omsätta din teoretiska kunskap i praktiken. MKV-programmet avslutas med en termin i metod samt examensarbete. Här övas vetenskapliga förhållningssätt och metoder som tillämpas i ett självständigt genomfört projekt.
 
Programmet omfattar 180 högskolepoäng (6 terminer) och leder till kandidatexamen med medie- och kommunikationsvetenskap som huvudområde (Bachelor of Science in Media- and Communication Studies).
Vidare studier
Examen ger behörighet till fortsatta studier på avancerad nivå, där JMG har ett kursutbud som leder fram till en magister/masterexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.

Mer information om programmet

http://www.jmg.gu.se

Visa mer

Behörighet och urval

Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet

Urval: Betyg (66 %) och högskoleprov (34 %)

Studievägledning

Lena Johannison, tel. 031-786 1183, lena.johannison@jmg.gu.se

Programmet ges vid

Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
Box 710
40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1 B

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2018-06-15 12:12

Tipsa en vän
Sidan i utskriftsvänlig version

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2018-03-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?