Masterprogram i Marknadsföring och konsumtion - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Masterprogram i Marknadsföring och konsumtion

Avancerad nivå | 120 hp | Hållbarhetsrelaterad
HT 2020
100% Dag
Göteborg
UNDERVISNINGSSPRÅK: Engelska
Stängd GU-18193

Om programmet

Masterprogrammet i Marknadsföring och konsumtion fokuserar på marknadsföring och varumärken, tar sig an hållbarhetsutmaningar och försöker förstå hur konsumenter agerar på en global handelsplats. Programmet riktar sig till dig som vill lära dig mer om den roll som marknadsföring och konsumtion har i samhället, och som vill utforska den roll som kulturella faktorer och global kontext spelar. Forskningsnära kurser ger dig möjligheter att utveckla ditt strategiska tänkande och ger dig värdefulla kunskaper vad gäller marknadsföring och konsumtion.

Om utbildningen

Dagens marknader är dynamiska och föränderliga med ständiga produktlanseringar som tävlar om konsumentens uppmärksamhet och lojalitet. Masterprogrammet i marknadsföring och konsumtion är utformat för dig som vill utveckla din kompetens avseende hur konsumenter agerar och hur företag i sin tur reagerar på dessa förändrade kundbehov–en kompetens vi tror är en avgörande framgångsfaktor i ditt framtida yrkesliv.
 

Skräddarsy din utbildning till att passa dina särskilda intressen

Programmet hanterar regionala, nationella och globala aspekter av hållbar konsumtion, kundbeteende och förmågan att bibehålla konkurrensfördelar. En internationell grupp av studenter med olika utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet kommer att berika dina studier och förbereda dig för en framgångsrik internationell karriär. Forskningsnära undervisning baserad på de senaste teorierna inom marknadsföringsämnet kombineras med aktuella fallstudier utarbetade i nära samarbete med företag och samhället runt omkring oss. Utöver de obligatoriska kurserna som förser dig med grundläggande kunskap kommer du ha möjlighet att välja mellan en mängd olika valbara kurser för att på så sätt skräddarsy din utbildning. Du kan välja mellan att inrikta din utbildning mot exempelvis konsumenters beslutsfattande, service design eller digital marknadsföring. Det är också möjligt att välja kurser inom andra fält, som exempelvis management och turism. Dessutom kommer du att ha möjligheten att tillbringa en termin utomlands på något av våra utvalda högkvalitativa partneruniversitet.

Marknadsföringsavdelningens rykte

Marknadsföringsavdelningen vid Handelshögskolan har ryktet som en av de bästa i Sverige, både vad gäller forskning och undervisning. Programmet erbjuder aktuella kurser av erfarna och kvalificerade lärare. Marknadsföring är ett viktigt fält inom den företagsekonomiska fakulteten vid Handelshögskolan. Över tid har tusentals nöjda studenter erhållit examen i marknadsföring här.

Fokus på hållbarhet

Kunskap om hållbarhetsutmaningar och hållbar utveckling är högt efterfrågad inom marknadsföringsyrket. Masterprogrammet i marknadsföring och konsumtion har i över ett decennium adresserat hållbarhetsutmaningar inom ramen för marknadsföringsämnet, med speciellt inriktade kurser. Den fördjupade förståelsen och kompetensen du kommer få inom hållbar marknadsföring kommer att ge dig många fördelar i din framtida karriär.

Internationellt

Du kommer att vara en del av en dynamisk och internationell studentgrupp.Programmets internationella profil låter dig möta andra kulturer, förbättrar din kommunikationsförmåga och skapar grunden till ett globalt nätverk. Du kan även tillbringa utbytestid vid ett av våra partneruniversitet.

Mer information om programmet

http://www.handels.gu.se/mas...

Visa mer

Behörighet och urval

Förkunskapskrav: Generella förkunskapskrav:  
En kandidatexamen (motsvarande 180 högskolepoäng, hp) från ett internationellt erkänt universitet och kunskaper i engelska motsvarande studier i engelska på gymnasienivå, s.k. kurs Engelska 6/Engelska B eller motsvarande nivå från ett internationellt erkänt test. För mer information om de generella förkunskapskraven, se www.universityadmissions.se (engelska) och www.antagning.se (svenska).  Programspecifika förkunskapskrav: 
Minst 60 hp i företagsekonomi, samt minst 15 hp i statistik, eller 7,5 hp i statistik och 7,5 hp i kvantitativa metoder och/eller matematik.

Urval: The selection of students is based on three groups. Group 1 and 2 are prioritized. Group 1: Students with GMAT or GRE General Test result. Students need a GMAT test result of 350 or higher. Students with a GMAT test result lower than 350 will be placed in selection group 3. (GRE General Test results are translated to an equivalent GMAT score.) Group 2: Students registered on Handelshögskolans Ekonomprogram, Logistikprogram or Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (inriktning uthålligt företagande eller miljöekonomi), that are guaranteed a place on one of the nine MSc programmes, offered by the Graduate School. The students are not guaranteed their first choice of programme. See information on how the selection is made. Group 3: Number of credits (maximum 225 credits). If there are places left when the selection has been made in group 1 and 2, eligible students in group 3 will be selected.

Studievägledning

If you have additional queries, you are welcome to contact our student counsellors who will be happy to assist you.

Phone: 031-786 4956, E-mail: study.info@gs.gu.se

Institution

Graduate School, GS
Box 695
40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1


Program som är hållbarhetsfokuserat där minst ett av programmets lärandemål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av de aktuella kriterierna för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll ska också, i enlighet med kriterierna, utgöra programmets huvudsakliga fokus

Program som är hållbarhetsrelaterat där minst ett av lärandemålen tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av de aktuella kriterierna för hållbarhetmärkning

Sidansvarig: Pontus Sundén
Sidan uppdaterades: 2020-02-18 14:41

Tipsa en vän
Sidan i utskriftsvänlig version

Sidansvarig: Pontus Sundén|Sidan uppdaterades: 2019-01-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?